ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ Συμπερίληψη, αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στα πλαίσια του προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων,   οι μαθητές / τριες της Στ ΄ τάξης και οι μαθητές/ τριες  της Γ΄ τάξης , σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων : κ.  Γεώργιο Κυριάκο ( Στ ΄ 1 ), κ. Αμαλία Γκέκα ( Στ ΄  2) , κ. Χρυσούλα- Βασιλική Δημητρίου ( Γ΄1) , κ. Αθηνά Λιάκου ( Γ΄2 )  εργάστηκαν στην θεματική ενότητα ” Ενδιαφέρομαι και ενεργώ- Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη” .

Η υποενότητα που ασχολήθηκαν είχε ως θέμα: ” Συμπερίληψη, αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα ” .

Ο τίτλος του προγράμματος ήταν: “Πέρα από το ροζ και το γαλάζιο” .

Το πρόγραμμα είχε ως αντικείμενο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των μαθητών/ τριών πάνω σε θέματα ισότητας των φύλων και στόχευε στην ανάπτυξη αξιών και μοντέλων συμπεριφοράς απαλλαγμένα από τα έμφυλα στερεότυπα.

Επίσης , σκοπός του προγράμματος ήταν να αποκτήσουν οι μαθητές/ τριες δεξιότητες :

Δεξιότητες ζωής
Δεξιότητες της Κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές Δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα)


Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, διαμεσολάβηση, επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)

Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν είχαν ως εξής:

1ο εργαστήριο

Αρχικά οι μαθητές/ τριες ενημερώθηκαν για το πρόγραμμα και ερωτήθηκαν εάν καταλάβαιναν ποιο θα ήταν το θέμα από τον τίτλο που έβλεπαν .

Οι απόψεις τους…

Κάποιες από τις απόψεις των μαθητών / τριών που καταγράφηκαν με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού υπολογιστή.

Έπειτα , γράφοντας στον πίνακα τη λέξη μάγισσα και με καταιγισμό ιδεών, ζητήθηκε να πουν λέξεις που να μπορούσαν να περιγράψουν μία μάγισσα .

Οι περισσότερες λέξεις επαναλαμβάνονταν συνέχεια από όλους τους μαθητές/ τριες.

Στη συνέχεια ζωγράφισαν την μάγισσα ,όπως την φαντάζονται.

Οι ζωγραφιές τους…

Παρατηρώντας τις ζωγραφιές τους και τις λέξεις που περιέγραψαν τη μάγισσα, κατάλαβαν ότι οι απόψεις τους, έμοιαζαν. Έτσι μετά από συζήτηση διαπιστώθηκε ότι ο τρόπος που έφτιαξαν τη μάγισσα ήταν ένα στερεότυπο.

2ο εργαστήριο

Οι μαθητές / τριες έπαιξαν το παιχνίδι: ” Παίρνοντας μια θέση
( Η αίθουσα χωρίζεται σε τέσσερις γωνίες. Σε κάθε γωνιά τοποθετείται μια πινακίδα: Συμφωνώ/Δεν ξέρω/Το σκέφτομαι ακόμη/Διαφωνώ. Διαβάζουμε δυνατά διαφορετικές προτάσεις . Τα παιδιά παίρνουν θέση σε μια από τις γωνίες ανάλογα με το αν συμφωνούν, αν διαφωνούν, αν δεν έχουν γνώμη ή αν χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να σκεφτούν ) .

3ο εργαστήριο

Οι μαθητές/ τριες είδαν σε βίντεο τη διαφήμιση ενός παιχνιδιού για αγόρια και ενός παιχνιδιού για κορίτσια .

Στη συνέχεια ερωτήθηκαν:
α) Πώς μας ενημερώνει αυτή η διαφήμιση ότι αυτό το παιχνίδι απευθύνεται σε αγόρι ή κορίτσι;

β) Τους ζητήθηκε να εξετάσουν τα χρώματα, το φύλο του παιδιού στην εικόνα, λέξεις που χρησιμοποιούνται και να απαντήσουν αν η διαφήμιση αναπαράγει τα στερεότυπα του φύλου.

Ακολούθησε συζήτηση και καταιγισμός ιδεών.

4ο εργαστήριο

Οι μαθητές/ τριες της Γ΄1 και Γ΄ 2 τάξης ζωγράφισαν επαγγέλματα και έγραψαν ποιος πιστεύουν ότι είναι ο ρόλος της γυναίκας και του άνδρα.

Μαθητές/ τριες της Γ΄1 τάξης

Οι μαθητές/ τριες της Στ ΄ τάξης συμπλήρωσαν φυλλάδιο με επαγγέλματα που θεωρούσαν ότι μπορούν να γίνουν από άνδρα ή γυναίκα ή και από τα δύο φύλα.

5ο εργαστήριο

Οι μαθητές/ τριες συμπλήρωσαν ένα σύντομο ερωτηματολόγιο που εξέταζε τον τρόπο που κατανέμονται οι δουλειές του σπιτιού μεταξύ ανδρών και γυναικών στις οικογένειες.

6ο εργαστήριο

Οι μαθητές/ τριες εργάστηκαν σε ομάδες. Η κάθε ομάδα δημιούργησε αφίσες, φυλλάδια, ζωγραφιές, κείμενα για να ευαισθητοποιήσουν τους/ τις μαθητές/τριες του σχολείου τους , αλλά και την τοπική κοινωνία σε θέματα ισότητας των φύλων με στόχο την ανάπτυξη αξιών και μοντέλων συμπεριφοράς απαλλαγμένα από τα έμφυλα στερεότυπα.

7ο εργαστήριο

Οι μαθητές / τριες τελειώνοντας το πρόγραμμα, συμπλήρωσαν φυλλάδια αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης , καθώς και φυλλάδιο συναισθημάτων.

Σεβόμαστε ο ένας τον άλλον ! Αποδεχόμαστε την διαφορετικότητα του καθενός!